Szkolenie odbędzie się w formie online (webinaru) na platformie ClickMeeting lub z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams
ClickMeeting jest oparty o przeglądarkę internetową i działa bez względu na system operacyjny oraz rodzaj urządzenia, nie trzeba niczego instalować ani konfigurować.
Przed szkoleniem każdy uczestnik otrzyma (na adres e-mail wskazany w zgłoszeniu) link do platformy na której należy dokonać rejestracji/logowania zgodnie z danymi przesłanymi w formularzu zgłoszeniowym.
09:00 – rozpoczęcie szkolenia
Czas trwania szkolenia – 6 godz. dydaktycznych
Prowadzący szkolenie:
Marcin Otręba – doradca podatkowy, doktorant w WSB we Wrocławiu; absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii UW oraz studiów podyplomowych na kierunku Podatki w WSB we Wrocławiu; specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkami pośrednimi oraz zagadnieniami związanymi z kontrolą podatkową, celno-skarbową, postępowaniem podatkowym prowadzonymi przez organy Krajowej Administracji Skarbowej; posiada wieloletnie doświadczenie w stosowaniu polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego; wieloletni pracownik Izby Skarbowej we Wrocławiu; trener Ministerstwa Finansów oraz Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów w zakresie podatku od towarów i usług oraz ordynacji podatkowej; doświadczenie zawodowe zdobywał również w międzynarodowych firmach zajmując się podatkiem od towarów i usług; od 2020 roku związany z Kancelarią Staniek & Partners; od 2010 roku związany z WSB we Wrocławiu (od 2021 roku jako adiunkt), w której prowadzi zajęcia z zakresu prawa podatkowego; w ramach własnej działalności projektuje oraz prowadzi szkolenia podatkowe min. dla: US z ramienia CEZMF, WSB, Wektor Wiedzy, Oddziałów SKwP, PTE czy Akademii Kształcenia Kadr; autor licznych publikacji dla biuletynu VAT wydawnictwa INFOR; od 2021 roku adiunkt na Wydziale Finansów i Zarządzania WSB we Wrocławiu.
Program szkolenia:
- Ogólne reguły dotyczące wystawiania faktur VAT:
-
- katalog transakcji, które powinny być udokumentowane fakturą VAT,
- przypadki, gdy wystawienie faktury VAT nie jest konieczne,
- przypadki wystawiania faktur na żądanie,
- przypadki, w których fakturę VAT wystawia podmiot niebędący sprzedawcą,
- poprawna treść faktury VAT,
- terminy wystawienia faktury VAT,
- obowiązek podatkowy a faktura VAT (data sprzedaży a data wystawienia faktury),
- wystawienia faktury VAT przed dokonaniem,
- konsekwencje przedwczesnego i spóźnionego wystawiania faktur VAT,
- fakturowanie zaliczek częściowych oraz całościowych,
- wystawienie faktury końcowej rozliczającej zaliczkę- – zmiany od września 2023,
- pojęcie pustej faktury,
- faktury czy dokumenty wewnętrzne?
- faktury uproszczone – przypadki stosowania, zasady wystawiania,
- kursy przeliczeniowe stosowane dla walut obcych (możliwość zastosowania spójnego kursu walut dla rozliczeń VAT i podatku dochodowego – pakiet SLIM 3 VAT),
- duplikaty i zmiany wynikające z Pakietu „KSeF” – od 1 stycznia 2022.
- Faktury korygujące (PAKIET SLIM VAT w zakresie faktur korygujących):
-
- anulowanie faktury,
- korekta do zera,
- zasady i przyczyny wystawiania faktur korygujących,
- zbiorcza faktura korygująca,
- termin wystawienia faktur korygujących,
- korekty in plus oraz in minus,
- Konieczności posiadania uzgodnień warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla faktur korygujących (zastąpienie posiadania potwierdzenia odbioru instytucją posiadania dokumentacji dotyczącej uzgodnień pomiędzy kontrahentami w zakresie warunków obniżenia podstawy opodatkowania),
- ujęcie korekty w JPK,
- korekty bieżące i wsteczne,
- zasady ujęcia faktur korygujących po stronie nabywcy („oderwanie” obowiązku dokonania korekty od faktu otrzymania faktury korygującej),
- usuniecie nazwy „faktura korygująca”, oraz przyczyny korekty jako elementów obowiązkowych,
- zasady rozliczania krajowych faktur korygujących u wystawcy i nabywcy w podatku VAT,
- zasady rozliczania faktur korygujących w transakcjach międzynarodowych w podatku VAT,
- Kurs walut a faktura korygująca.
- Prawidłowe rozliczanie faktur korygujących w PIT i CIT:
-
- Rozliczanie faktur korygujących przez sprzedawców w PIT i CIT,
- Rozliczanie faktur korygujących przez nabywców w PIT i CIT,
- Korekty kosztów uzyskania przychodów spowodowane błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką,
- Kurs waluty przy korygowaniu podatku dochodowego.
- Split Payment – Mechanizm Podzielonej Płatności a faktura VAT:
-
- dane z faktury VAT niezbędne dla zastosowania mechanizmu podzielonej płatności,
- faktura z zapisem mechanizm podzielonej płatności w JPK_VAT,
- dobrowolny oraz obligatoryjny mechanizm podzielonej płatności (Split payment) –narzędzie fiskusa do waliki z wyłudzeniami w podatku VAT,
- faktury na kwotę przekraczającą 15 000 zł a mechanizm podzielonej płatności,
- zasady korekt i zaliczek rozliczanych w systemie split payment,
- dokument pro forma a mechanizm podzielonej płatności,
- faktury zaliczkowe a Split Payment,
- Split payment a transakcje w walucie obcej,
- sankcje w VAT grożące za niezastosowanie mechanizmu podzielonej płatności lub za nieprawidłowe wystawienia faktury dla transakcji objętej obowiązkowym mechanizmem Split payment,
- SLIM VAT 3 – możliwość przelewów VAT pomiędzy rachunkami VAT.
- „KSeF” od 1 stycznia 2022 – rewolucja w fakturowaniu:
-
- KSeF obowiązkowy czy dobrowolny?
- pojęcie faktury ustrukturyzowanej tj. wystawianej w ramach KSeF,
- akceptacja odbiorcy faktury ustrukturyzowanej,
- wystawienie, otrzymanie i przesłanie faktury ustrukturyzowanej,
- uwierzytelnienia faktury ustrukturyzowanej,
- możliwość przekazania danych faktury podmiotom trzecim bez ingerencji systemowej (tzw. anonimowy dostęp i jego praktyczne znaczenie),
- przyspieszony zwrot VAT w przypadku stosowania faktur ustrukturyzowanych,
- faktury ustrukturyzowane wystawiane dla konsumentów,
- ułatwienia w zakresie zapewnienia autentyczności, integralności oraz czytelności,
- ułatwienia w zakresie JPK_FA,
- zmiany w fakturowaniu (zaliczki, korekty, duplikaty, terminy),
- dostęp do faktur w KSeF.
- Refakturowanie:
-
- definicja refakturowania wynikająca z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT a orzecznictwo sądów administracyjnych,
- czy i w jakich przypadkach modyfikacja ceny oraz powielenie stawki podatkowej na refakturze są właściwe?
- refakturowanie a inne instytucje prawne zbliżone do refakturowania,
- data sprzedaży, data powstania obowiązku podatkowego a data wystawienia faktury – problemy w przypadku refakturowania,
- refakturowanie (m.in. mediów, kosztów transportu, kosztów ubezpieczenia) a problematyka świadczeń kompleksowych – ważne orzecznictwo NSA i ETS),
- refaktura usług noclegowych – SLIM VAT nowe regulacje od 1 stycznia 2021 r. w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupu usług noclegowych w celu ich dalszego refakturowania.
- Faktura VAT a prawo do odliczenia:
-
- moment odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia udokumentowanego fakturą papierową oraz fakturą elektroniczną,
- SLIM VAT – nowe regulacje w zakresie wydłużenia terminu odliczenia podatku VAT do 4 miesięcy,
- błędy dotyczące faktur a możliwość odliczenia podatku naliczonego,
- ograniczenia odliczenia podatku naliczonego (PUSTE FAKTURY),
- Nowe zasady odliczani podatku naliczonego przy WNT.
- Faktura w JPK:
-
- dane z faktury w JPK_VAT,
- faktura w JPK_FA,
- KSeF a JPK.
Koszt uczestnictwa w szkoleniu obejmuje:
Wykład online, autorskie materiały wysłane drogą e-mail.
Każdy uczestnik szkolenia otrzymuje zaświadczenie ukończenia szkolenia zgodnie z § 23 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. 2023, poz. 2175) - wysłane drogą e-mail.
Informacje dotyczące zgłoszenia, płatności i rezygnacji ze szkolenia:
Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest pisemne zgłoszenie (przycisk ZAPISZ SIĘ) oraz dokonanie wpłaty.
Należność za udział w szkoleniu prosimy wpłacać na rachunek bankowy Oddziału Okręgowego w Katowicach SKwP:
PKO BP S.A. nr 50 1020 2313 0000 3102 0139 3123
W tytule przelewu prosimy podać tytuł szkolenia.
UWAGA! Należność za udział w szkoleniu prosimy wpłacać najpóźniej 1 dzień przed rozpoczęciem szkolenia, jednak dopiero po otrzymaniu (telefonicznie lub pocztą e-mail) potwierdzenia realizacji szkolenia.
Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia z przyczyn od siebie niezależnych.
Ewentualna rezygnacja ze szkolenia musi nastąpić (koniecznie w formie pisemnej) najpóźniej przed otrzymaniem potwierdzenia realizacji szkolenia. Rezygnacja w terminie późniejszym lub nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z konieczności dokonania pełnej opłaty za zgłoszone uczestnictwo. Formularz zgłoszenia jest prawnie wiążącą umową zawartą pomiędzy organizatorem kursu a zgłaszającym.
Szczegółowych informacji dot. szkolenia udzielamy pocztą e-mail: biuro@katowice.skwp.pl lub telefonicznie: 32 2538914, 32 2538736.
Wymagania sprzętowe:
- Komputer stacjonarny, laptop, tablet lub telefon komórkowy
- System operacyjny Windows od wersji 7, Mac OS od wersji 10
- Połączenie internetowe i aktualna wersja jednej z przeglądarek: Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Edge, Opera
- Głośniki lub słuchawki
SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO UCZESTNICTWA!👍💻
KSZTAŁCIMY Z PASJĄ!😊👩🎓👨🎓🌞