Tarcza prawna ma zmniejszyć obciążenia regulacyjne niekorzystne z punktu widzenia funkcjonowania obywateli i prowadzenia biznesu. Na rozwiązaniach jakie proponujemy w Tarczy skorzystają wszyscy - obywatele, przedsiębiorcy i administracja publiczna. Chcemy, aby procedury administracyjne były załatwiane jeszcze szybciej i jeszcze sprawniej. Dzięki szerokiemu wykorzystaniu cyfrowych rozwiązań oszczędzimy czas i zmniejszymy koszty związane z załatwianiem spraw. To wpłynie na lepszą współpracę na linii obywatele-administracja - mówił minister rozwoju i technologii Waldemar Buda.

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, tzw. „tarczę prawną”. Projekt ten przewiduje zmianę ponad 40 ustaw.

Projekt jest realizacją dwóch mierników Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

W otoczeniu prawnym nadal istnieją nadmierne wymagania i obciążenia administracyjne, które negatywnie wpływają na konkurencyjność polskiej gospodarki, a także na stosunek obywateli do państwa. Chcemy eliminować bariery administracyjne i prawne albo modyfikować je tak, aby były one przystępne dla ich obywateli. Jest to bardzo istotne w momencie trudności gospodarczych wynikających m.in. z sytuacji geopolitycznej. Wprowadzenie „tarczy prawnej” przyczyni się do sprostania wyzwaniom związanym z odpornością i konkurencyjnością polskiej gospodarki

– podkreślał minister Waldemar Buda.

Wiceminister Olga Semeniuk zaznaczyła, że projekt zawiera rozwiązania, które pozytywnie wpłyną na rynek pracy. Rozwój przedsiębiorczości w wyniku ograniczenia obciążeń administracyjnych powinien przełożyć się na wzrost zatrudnienia, ale także zachęcić poszczególne grupy branżowe do nabywania dodatkowych uprawnień w związku z wprowadzanymi ułatwieniami.

Reforma otoczenia prawnego przejawiająca się w zmniejszeniu obowiązków, elektronizacji procedur oraz w innych uproszczeniach będzie wspierała rozwój społeczny i gospodarczy

– dodała wiceminister Olga Semeniuk.

Najważniejsze nowe rozwiązania

  • wykorzystanie postępowania uproszczonego lub milczącego trybu załatwienia sprawy m.in. w zakresie licencji połowowej, książeczki żeglarskiej, nadania uprawnień przewodnika górskiego i udzielenia prawa do wydawania świadectw dokumentujących potwierdzenie właściwości leczniczych naturalnych surowców leczniczych i właściwości leczniczych klimatu
  • ostrożne wprowadzanie jednoinstancyjności, w tym w sprawach wpisu do rejestru rzeczoznawców w zakresie rodzajów artykułów rolno-spożywczych, zgody na przeklasyfikowanie geologicznych zasobów i nakazu dokonania obmiaru wyrobisk i przedłożenia operatu ewidencyjnego w innym terminie
  • elektronizację procedur, w tym:
    • prowadzenie książki ewidencji pobytu na polowaniu indywidualnym wyłącznie w postaci elektronicznej,
    • możliwość składania wniosku o udzielenie zgody wodnoprawnej oraz wniosku o udzielenie przyrzeczenia wydania pozwolenia wodnoprawnego z wykorzystaniem wzorów wniosków,
    • wprowadzenie pełnej elektronizacji metod  składania deklaracji do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego przez organizatorów turystyki i przedsiębiorców
    • możliwości składania m.in. wniosków o przyznanie świadczeń dla studentów oraz ich obsługi przez uczelnię za pomocą uczelnianego systemu obsługi studentów.
  • inne usprawnienia procedur, w tym ograniczenie liczby składanych egzemplarzy wniosku w postępowaniu o wydanie pozwolenia ustalającego lokalizację i warunki wykorzystania sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich.

Przyjęcie projektu ustawy przez Radę Ministrów umożliwi rozpoczęcie prac parlamentarnych nad tym projektem.

Pozostałe aktualności

ul. Sokolska 3
40-084 Katowice

tel. 32 253 89 14
tel. 32 253 87 36
tel. 506 573 863
fax 32 253 87 09

biuro@katowice.skwp.pl

PKO BP SA O/Katowice 50 1020 2313 0000 3102 0139 3123