Szkolenie odbędzie się w formie online (webinaru) na platformie ClickMeeting
ClickMeeting jest oparty o przeglądarkę internetową i działa bez względu na system operacyjny oraz rodzaj urządzenia, nie trzeba niczego instalować ani konfigurować.
Przed szkoleniem każdy uczestnik otrzyma (na adres e-mail wskazany w zgłoszeniu) link do platformy na której należy dokonać rejestracji zgodnie z danymi przesłanym w formularzu zgłoszeniowym.
08.45-09:00 – rozpoczęcie logowania przez uczestników (po zalogowaniu dostępna jest „poczekalnia”, która w momencie rozpoczęcia szkolenia zostanie przełączona na „pokój webinarowy”)
09:00 – rozpoczęcie szkolenia
Prowadzący szkolenie:
Marcin Otręba – absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii UW oraz studiów podyplomowych na kierunku Podatki w WSB we Wrocławiu; specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkami pośrednimi oraz zagadnieniami związanymi z kontrolą podatkową, celno-skarbową, postępowaniem podatkowym prowadzonymi przez organy Krajowej Administracji Skarbowej; posiada wieloletnie doświadczenie w stosowaniu polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego; wieloletni pracownik Izby Skarbowej we Wrocławiu; trener Ministerstwa Finansów oraz Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów w zakresie podatku od towarów i usług oraz ordynacji podatkowej; doświadczenie zawodowe zdobywał również w międzynarodowych firmach zajmując się podatkiem od towarów i usług; od 2020 roku związany z Kancelarią Staniek & Partners; od 2010 roku związany z WSB we Wrocławiu, w której prowadzi zajęcia z zakresu prawa podatkowego; w ramach własnej działalności projektuje oraz prowadzi szkolenia podatkowe min. dla: US z ramienia CEZMF, WSB, Wektor Wiedzy, Oddziałów SKwP, PTE czy Akademii Kształcenia Kadr; autor licznych publikacji dla biuletynu VAT wydawnictwa INFOR.
Cel szkolenia i korzyści dla uczestników:
Celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom kompleksowej, szczegółowej, teoretycznej i praktycznej wiedzy z zakresu istotnych uproszczeń w podatku VAT od 2021 roku – tzw. pakietu SLIM VAT (Simple Local And Modern VAT). Nowe regulacje, z wyjątkiem niektórych przepisów, wchodzą w życie 1 stycznia 2021 roku. W programie szkolenia m.in.: zmiana zasad rozliczania faktur korygujących, nowe możliwości stosowania kursu walutowego dla rozliczeń VAT, nowe zasady rozliczania zaliczki otrzymanej na poczet eksportu towarów, zmiana terminu odliczenia VAT, możliwości odliczenia VAT od nabywanych usług noclegowych, zmiany dotyczące split payment, zmiana danych na „Białej Liście”, zmiana zasad wydawania WIS, zmiany w stosowaniu procedury TAX FREE. Ważnym atutem szkolenia jest omówienie aktualnego stanu prawnego oraz prowadzenie zajęć przez wieloletniego praktyka, specjalizującego się w tematyce podatku VAT.
Program szkolenia:
I. Zmiana zasad rozliczania faktur korygujących:
- Zasady rozliczania podatku VAT w przypadku wystawienia faktur korygujących do końca 2020 r.:
- korekty podatku VAT in plus i in minus:
- przyczyna korekty a okres rozliczeniowy ujęcia korekty po stronie wystawcy faktury korygującej,
- przyczyna korekty a okres rozliczeniowy ujęcia korekty po stronie nabywcy,
- przyczyna korekty a kurs walutowy korekty,
- obowiązek uzyskania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę:
- data otrzymania faktury korygującej przez nabywcę, a moment dokonania korekty podatku VAT należnego,
- sytuacje, w których potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę nie jest wymagane,
- trudności w doręczeniu faktury korygującej a możliwość pomniejszenia podatku VAT należnego.
- korekty podatku VAT in plus i in minus:
- Zasady rozliczania podatku VAT w przypadku wystawienia faktur korygujących od 2021 r.:
- zniesienie obowiązku posiadania przez sprzedawcę potwierdzenia otrzymania faktury korygującej in minus przez nabywcę:
- jakie dokumenty będą wymagane do pomniejszenia podatku VAT należnego?
- w jakich sytuacjach gromadzenie dokumentacji korekty nie będzie wymagane?
- w jakim okresie rozliczeniowym będzie dokonywane pomniejszenia podatku VAT należnego przez sprzedawcę i nabywcę?
- doprecyzowanie zasad rozliczania korekt in plus:
- okres rozliczeniowy, w którym zostanie rozliczony zwiększony podatek należny,
- okres rozliczeniowy dla korekty podstawy opodatkowania w eksporcie towarów,
- okres rozliczeniowy dla korekty podstawy opodatkowania dla WNT.
- zniesienie obowiązku posiadania przez sprzedawcę potwierdzenia otrzymania faktury korygującej in minus przez nabywcę:
II. Nowe możliwości stosowania kursu walutowego dla rozliczeń podatku VAT:
- Zasady stosowania kursu walutowego dla rozliczeń podatku VAT do końca 2020 r.:
- kurs walutowy stosowany dla określenia wielkości podstawy opodatkowania oraz przeliczenia podatku VAT:
- transakcje sprzedaży,
- moment wystawienia faktury a kurs walutowy,
- translacje objęte odwrotnym obciążeniem (WNT, import usług itp.) a kurs waluty,
- kurs walutowy dla potrzeb podatku VAT a kurs waluty dla potrzeb podatku dochodowego.
- kurs walutowy stosowany dla określenia wielkości podstawy opodatkowania oraz przeliczenia podatku VAT:
- Zasady stosowania kursu walutowego dla rozliczeń podatku VAT od 2021 r.:
- możliwość wyboru metody stosowania kursu walutowego:
- jakie możliwości wyboru metod stosowania kursu walutowego będzie miał podatnik VAT?
- przez jaki okres czasu będzie stosowana nowa metoda rozliczania kursu walutowego?
- czy nowe zasady będą dotyczyć również faktur korygujących?
- nowe zasady od 2021 roku a kurs walutowy dla potrzeb podatku VAT i dla potrzeb podatku dochodowego.
- możliwość wyboru metody stosowania kursu walutowego:
III. Nowe zasady rozliczania zaliczki otrzymanej na poczet eksportu towarów:
- Zasady opodatkowania zaliczek na eksport towarów do końca 2020 roku:
- okres między otrzymaniem zaliczki a wywozem towarów w kontekście stosowania stawki VAT 0%,
- zasady korygowania stawki VAT dla zaliczek na eksport towarów,
- specyfika produkcji a możliwość zastosowania dla zaliczki stawki VAT 0% przez okres dłuższy niż przewidziany w ustawie.
- Nowe zasady opodatkowania zaliczek na eksport towarów od 2021 roku:
- wydłużenie okresu między otrzymaniem zaliczki a wywozem towarów dającego możliwość stosowanie stawki VAT 0%,
- specyfika produkcji a możliwość zastosowania dla zaliczki stawki VAT 0% przez okres dłuższy niż przewidziany w ustawie - czy nadal będzie możliwy?
IV. Zmiana terminu odliczenia podatku VAT:
- Ograniczenia czasowe odliczenia podatku VAT do końca 2020 r.:
- warunki odliczenia VAT,
- moment otrzymania faktury - jak ustalić datę wpływy faktury do firmy?
- data wpływu faktury - data odebrania przez pracownika (ewentualnie inną osobę), czy data wpływu do centrali lub do księgowości firmy?:
- faktury odbierane w siedzibie firmy,
- faktury odbierane przez pracowników terenowych firmy,
- faktury odbierane przez pracowników w trakcie delegacji,
- faktury odbierane przez pracowników firm zewnętrznych (współpracujących) lub inne podmioty trzecie,
- moment otrzymania faktury a okresy rozliczeniowe w których można odliczyć VAT.
- Zmiana ograniczenia czasowego odliczenia podatku VAT od 2021 r. – moment otrzymania faktury a okresy rozliczeniowe w których można odliczyć VAT od 2021 r.
V. Możliwości odliczenia VAT od nabywanych usług noclegowych:
Nowe możliwości odliczania podatku VAT od usług noclegowych od 2021 r. – w jakich sytuacjach będzie można odliczyć podatek VAT od usług noclegowych od 2021 roku?
VI. Zmiany dotyczące obowiązkowej podzielonej płatności:
- Limit 15.000 zł wg nowych przepisów od 2021 r.:
- likwidacja odniesienia limitu 15.000 zł do limitu zawartego w ustawie Prawo Przedsiębiorców,
- określenie zasad przeliczania limitu dla potrzeb obowiązkowej podzielonej płatności w przypadku gdy faktura wystawiona jest w walucie obcej.
- Kompensata a obowiązkowa podzielona płatność od 2021 r.:
- ograniczone możliwości stosowania potrącenia wierzytelności do faktur objętych obowiązkiem podzielonej płatności do końca 2020 r.
- znaczne rozszerzenie możliwości stosowania kompensaty do faktur objętych obowiązkiem podzielonej płatności od 2021 r.
- Możliwość opłacania z rachunku VAT zobowiązań podatkowych i celnych z tytułu importu towarów na rzecz agencji celnych od 2021 r.
VII. Zmiana danych na „Białej Liście”, czyli w wykazie podatników VAT czynnych:
Zmiany danych publikowanych w wykazie podatników VAT czynnych od 2021 r.:
-
- rozszerzenie zakresu rachunków bankowych publikowanych w wykazie podatników VAT czynnych,
- rezygnacja z publikowania w rejestrze podatników VAT czynnych niektórych danych wrażliwych.
VIII. Zmiana zasad wydawania WIS:
WIS od 2021 r.:
-
- rozszerzenie zakresu nomenklatur statystycznych dla klasyfikowania towarów w WIS,
- ograniczenie wydawania WIS w sytuacji w gdy wniosek o wydanie WIS dotyczy stanu faktycznego objętego kontrolą lub postępowaniem podatkowym,
- ograniczenie zakresu ochrony WIS.
IX. Pozostałe zmiany porządkujące:
- Poprawki dotyczące zwolnienia z VAT dotyczącego rolników ryczałtowych.
- Doprecyzowanie zasad nakładania kary pieniężnej za błędy w JPK_V7 – odniesienie zasad Ordynacji podatkowej do zasad nakładania kary pieniężnej za błędy w JPK_V7.
- Zmiany dotyczące stosowania dodatkowego zobowiązania.
- Doprecyzowanie zasada braku możliwości zwolnienia podmiotowego do 200.000 zł w przypadku sprzedaży niektórych towarów.
X. Zmiany w stosowaniu procedury TAX FREE:
Zasady stosowania procedury TAX FREE od 2021 r.:
-
- zmiana definicji procedury TAX FREE,
- doprecyzowanie zasad prowadzenia ewidencji sprzedaży objętej procedurą TAX FREE,
- zasady rejestracji na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych do systemu TAX FREE,
- zmiana zasad obiegu dokumentów w zakresie zwrotu podatku podróżnym w systemu TAX FREE.
Koszt uczestnictwa w szkoleniu obejmuje:
Wykład online, autorskie materiały wysłane drogą e-mail.
Każdy uczestnik szkolenia otrzymuje zaświadczenie ukończenia szkolenia zgodnie z rozporządzeniem MEN z dn. 19.03.2019r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 652) wysłane drogą e-mail.
Informacje dotyczące zgłoszenia, płatności i rezygnacji ze szkolenia:
Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest pisemne zgłoszenie (przycisk ZAPISZ SIĘ) oraz dokonanie wpłaty.
Należność za udział w szkoleniu prosimy wpłacać na rachunek bankowy Oddziału Okręgowego w Katowicach SKwP:
PKO BP S.A. nr 50 1020 2313 0000 3102 0139 3123
W tytule przelewu prosimy podać tytuł szkolenia.
UWAGA! Należność za udział w szkoleniu prosimy wpłacać najpóźniej 1 dzień przed rozpoczęciem szkolenia, jednak dopiero po otrzymaniu (telefonicznie lub pocztą e-mail) potwierdzenia realizacji szkolenia.
Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia z przyczyn od siebie niezależnych.
Ewentualna rezygnacja ze szkolenia musi nastąpić (w formie pisemnej) najpóźniej przed otrzymaniem potwierdzenia realizacji szkolenia. Rezygnacja w terminie późniejszym lub nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z konieczności dokonania opłaty za zgłoszone uczestnictwo.
Szczegółowych informacji dot. szkolenia udzielamy pocztą e-mail: biuro@katowice.skwp.pl lub telefonicznie: 32 2538914, 32 2538736
Wymagania sprzętowe:
- Komputer stacjonarny, laptop, tablet lub telefon komórkowy
- System operacyjny Windows od wersji 7, Mac OS od wersji 10
- Połączenie internetowe i aktualna wersja jednej z przeglądarek: Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Edge, Opera
- Głośniki lub słuchawki
ZAPRASZAMY DO UCZESTNICTWA!