Szkolenie odbędzie się w formie online (webinaru) na platformie ClickMeeting
ClickMeeting jest oparty o przeglądarkę internetową i działa bez względu na system operacyjny oraz rodzaj urządzenia, nie trzeba niczego instalować ani konfigurować.
Przed szkoleniem każdy uczestnik otrzyma (na adres e-mail wskazany w zgłoszeniu) link do platformy na której należy dokonać rejestracji zgodnie z danymi przesłanym w formularzu zgłoszeniowym.
08.45-09:00 – rozpoczęcie logowania przez uczestników (po zalogowaniu dostępna jest „poczekalnia”, która w momencie rozpoczęcia szkolenia zostanie przełączona na „pokój webinarowy”)
09:00 – rozpoczęcie szkolenia
Czas trwania szkolenia – 7 godz. dydaktycznych
Prowadzący szkolenie:
Hubert Grzyb – adwokat, doradca podatkowy, ekspert w zakresie podatku od towarów i usług (VAT). Doradza w skomplikowanych projektach dotyczących podatku VAT na rzecz polskich oraz zagranicznych firm. Doświadczony wykładowca, głównie w tematyce podatku od towarów i usług. Przeprowadził ok. 500 szkoleń, w tym m. in. dla pracowników jednostek sektora finansów publicznych, w tym pracowników organów podatkowych, dla doradców podatkowych oraz biegłych rewidentów. Autor publikacji z zakresu podatku VAT oraz podatków dochodowych.
Cel szkolenia i korzyści dla uczestników:
Celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom kompleksowej, szczegółowej, teoretycznej i praktycznej wiedzy z zakresu zmian w podatku VAT, które weszły w życie z początkiem 2021 roku – pakiet istotnych uproszczeń – tzw. SLIM VAT. Zmiany te dotyczą istotnych obszarów, w których na co dzień poruszają się księgowi i inne osoby pracujące z fakturami, tj.: wystawianie i ujmowanie faktur korygujących, stosowanie prawidłowego kurs waluty, odliczanie VAT, mechanizm podzielonej płatności. Zmiany dotyczą też eksportu towarów, białej listy, nieodpłatnych przekazań, Wiążącej Informacji Stawkowej (WIS), systemu TAX FREE. Ustawa przedstawiana jest jako zbiór uproszczeń dla podatników i księgowych. Przy czym zagłębienie się w szczegóły pozwala dostrzec, że nie wszystkie zmiany spowodują ułatwienie rozliczania VAT. Poszczególne zagadnienia podzielone są na bloki tematyczne i będą przedstawione na praktycznych przykładach celem ułatwienia wyłapania różnic pomiędzy obecnym a nowym stanem prawnym. Istotne jest, by ze zmianami zapoznać się jak najwcześniej w 2021 roku, ponieważ istnieje możliwość pozostania przy dotychczasowych zasadach rozliczania faktur korygujących. W tym celu jednak wymagane jest podpisanie z kontrahentem uzgodnienia przed wystawieniem pierwszej faktury korygującej w 2021 roku. W tym celu uczestnicy w ramach szkolenia otrzymają wzór uzgodnienia do podpisania z kontrahentem. Ważnym atutem szkolenia jest omówienie aktualnego stanu prawnego oraz prowadzenie zajęć przez wieloletniego praktyka, specjalizującego się w tematyce podatkowej.
Program szkolenia:
I. Ważne zmiany dotyczące zasad rozliczania faktur korygujących sprzedażowych i zakupowych:
- Likwidacja obowiązku posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej.
- Wprowadzenie obowiązku uzgodnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania.
- Ujęcie przez sprzedawcę i odbiorcę korekty. Wyjaśnienie zmian na praktycznych przykładach.
- Faktury korygujące na plus. Jak po zmianie ujmować takie korekty?
- Korekta wsteczna przy przesuniętym ujęciu WDT.
- Korekta WNT i importu usług.
- Przepisy przejściowe.
- Opcja zachowania dotychczasowych zasad ujmowania korekt przez cały 2021 r. Trzeba się śpieszyć, by skorzystać.
II. Przeliczanie kwot w walucie na złote:
- Zasady przeliczania faktur w walucie obcej.
- Możliwość wykorzystania kursu stosowanego do CIT także na potrzeby VAT.
- Transakcje niesymetryczne (brak przychodu, lecz obowiązek wykazania VAT należnego), np. WNT, import usług, zaliczki.
- Zasady i skutku rezygnacji ze stosowania wspólnego kursu waluty.
III. Odliczanie VAT:
- Wydłużenie okresu do odliczenia VAT na bieżąco.
- Usługi noclegowe z prawem do odliczenia VAT. Jakie warunki muszą być spełnione by prawo do odliczenia przysługiwało?
IV. Eksport towarów:
- Zasady ujmowania eksportu towarów w deklaracji VAT i JPK VAT.
- Wydłużenie okresu stosowania stawki 0 % dla zaliczek na poczet eksportu towarów.
- Korekty wartości eksportu towarów. Jakie zmiany od 2021 r.?
V. Mechanizm podzielonej płatności (MPP):
- Wyłączenie MPP przy potrąceniach – korzystne zmiany.
- Klasyfikacja statystyczna przy interpretacji załącznika nr 15.
- Wprowadzenie możliwości płacenia z rachunku VAT w ramach współpracy z agencjami celnymi przy imporcie towarów.
- Pomyłki w przelewach MPP – rozszerzenie katalogu podmiotów mogących wnioskować o przelew z rachunku VAT na rachunek rozliczeniowy.
VI. Nieodpłatne przekazania:
- Zasady opodatkowania VAT nieodpłatnych przekazań.
- Podwyższenie kwoty dla prezentów o małej wartości.
VII. Wiążąca Informacja Stawkowa (WIS):
- Możliwość zaklasyfikowania towarów także według PKWiU.
- Brak możliwości wydania WIS do stanów faktycznych objętych kontrolą podatkową lub wydaną decyzją.
- WIS a nadużycie prawa.
- Wprowadzenie okresu ważności WIS.
- Przepisy przejściowe.
VIII. Biała lista VAT:
- Usunięcie wrażliwych danych z wykazu na białej liście VAT.
- Delegowanie sprostowań danych na białej liście VAT na naczelników urzędów skarbowych.
IX. Deklaracje kwartalne:
Ponowne przywrócenie możliwości składania deklaracji kwartalnych dla podatników świadczących usługi budowlane wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT.
X. Zmiany w systemie TAX FREE:
- System TAX FREE za pomocą elektronicznej platformy PUESC.
- Złagodzenie warunków upoważniających do posiadania statusu sprzedawcy dokonującego zwrotu podatku.
- Rozszerzenie możliwych form zwrotu VAT podróżnym.
- Jak udokumentować prawo do stawki 0 % po zmianach. Elektroniczny dokument TAX FREE.
- Zwrot VAT jedynie podróżnemu, który dokonał zakupu.
- Objęcie sprzedawców obowiązkiem stosowania kas fiskalnych on-line.
- Przepisy przejściowe
Koszt uczestnictwa w szkoleniu obejmuje:
Wykład online, autorskie materiały wysłane drogą e-mail.
Każdy uczestnik szkolenia otrzymuje zaświadczenie ukończenia szkolenia zgodnie z rozporządzeniem MEN z dn. 19.03.2019r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 652) wysłane drogą e-mail.
Informacje dotyczące zgłoszenia, płatności i rezygnacji ze szkolenia:
Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest pisemne zgłoszenie (przycisk ZAPISZ SIĘ) oraz dokonanie wpłaty.
Należność za udział w szkoleniu prosimy wpłacać na rachunek bankowy Oddziału Okręgowego w Katowicach SKwP:
PKO BP S.A. nr 50 1020 2313 0000 3102 0139 3123
W tytule przelewu prosimy podać tytuł szkolenia.
UWAGA! Należność za udział w szkoleniu prosimy wpłacać najpóźniej 1 dzień przed rozpoczęciem szkolenia, jednak dopiero po otrzymaniu (telefonicznie lub pocztą e-mail) potwierdzenia realizacji szkolenia.
Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia z przyczyn od siebie niezależnych.
Ewentualna rezygnacja ze szkolenia musi nastąpić (koniecznie w formie pisemnej) najpóźniej przed otrzymaniem potwierdzenia realizacji szkolenia. Rezygnacja w terminie późniejszym lub nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z konieczności dokonania pełnej opłaty za zgłoszone uczestnictwo. Formularz zgłoszenia jest prawnie wiążącą umową zawartą pomiędzy organizatorem kursu a zgłaszającym.
Szczegółowych informacji dot. szkolenia udzielamy pocztą e-mail: biuro@katowice.skwp.pl lub telefonicznie: 32 2538914, 32 2538736
Wymagania sprzętowe:
- Komputer stacjonarny, laptop, tablet lub telefon komórkowy
- System operacyjny Windows od wersji 7, Mac OS od wersji 10
- Połączenie internetowe i aktualna wersja jednej z przeglądarek: Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Edge, Opera
- Głośniki lub słuchawki
SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO UCZESTNICTWA!