Szkolenie odbędzie się w formie online (webinaru) na platformie ClickMeeting (lub aplikacji MS Teams)
ClickMeeting jest oparty o przeglądarkę internetową i działa bez względu na system operacyjny oraz rodzaj urządzenia, nie trzeba niczego instalować ani konfigurować.
Przed szkoleniem każdy uczestnik otrzyma (na adres e-mail wskazany w zgłoszeniu) link do platformy na której należy dokonać rejestracji/logowania zgodnie z danymi przesłanymi w formularzu zgłoszeniowym.
09:00 – rozpoczęcie szkolenia
Czas trwania szkolenia – 6 godz. dydaktycznych
Prowadzący szkolenie:
Lech Janicki – prawnik, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, od kilkunastu lat zajmuje się problematyką podatkową i prawną, specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu ogólnego prawa podatkowego oraz podatków bezpośrednich, autor i współautor publikacji oraz komentarzy z zakresu prawa podatkowego oraz prawa pracy na łamach m.in. Rzeczpospolitej i Gazety Prawnej, ekspert podatkowy w mediach (m.in. TVN CNBC) oraz licznych portali branżowych, doświadczony wykładowca szkoleń z zakresu prawa podatkowego, w tym organizowanych przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Jako trener ceniony jest w szczególności za szeroką wiedzę teoretyczną podpartą wieloletnią praktyką, komunikatywność i łatwość nawiązywania kontaktu z uczestnikami.
Program szkolenia:
- Płatności gotówkowe między przedsiębiorcami w 2025 roku – różne zagadnienia:
-
- Wyłączenie wydatków opłaconych gotówką z kosztów uzyskania przychodów.
- Kiedy można zapłacić kontrahentowi gotówką a kiedy niezbędna jest płatność przelewem – analiza różnych sytuacji (jednorazowe transakcje, wielokrotne zakupy od tego samego dostawcy, kilka zakupów jednego dnia, umowy ramowe, umowy na czas określony i umowy ciągłe).
- Płatności ratalne, zaliczki, zakup środków trwałych.
- Częściowa płatność gotówką a częściowa przelewem – skutki podatkowe.
- Czy można uchylić skutki podatkowe źle zrobionej płatności ? (np. zwrot środków i ponowna zapłata przelewem tej samej kwoty; najnowsze interpretacje).
- Umowy ramowe i najnowszy wyrok NSA z 2024 r.
- Biała lista podatników VAT i jej wpływ na rozliczanie kosztów uzyskania przychodów w CIT i PIT w 2025 roku:
-
- Kiedy błędnie opłacona faktura nie może zostać rozliczona w kosztach uzyskania przychodów?
- Identyfikacja płatności, do których mają zastosowanie nowe regulacje.
- Płatności na rachunki techniczne (np. za media), PayU, PayPal, płatność kartą, rachunki depozytowe i powiernicze.
- Problem usług ciągłych, przy których przekroczono limit 15 tys. zł.
- Moment weryfikacji rachunku w białej księdze oraz kwestia przelewów z odroczonym terminem realizacji.
- Zlecenia stałe i polecenia zapłaty.
- Weryfikacja kontrahentów i archiwizacja danych związanych z płatnościami.
- Co zrobić, gdy kontrahenta „nie ma” na białej liście podatników VAT?
- Rachunki ROR i inne, których nie znajdziemy w białej księdze.
- ZAW-NR w sytuacji błędnego przelewu.
- Korekta kosztów uzyskania przychodów w sytuacji błędnej płatności.
- Biała księga a kompensaty należności.
- Zapłata podmiotom zagranicznym a przepisy o białej księdze.
- Zapłata faktur wystawionych z oznaczeniem „mechanizmu podzielonej płatności” (MPP).
- Objaśnienia Ministra Finansów z 20 grudnia 2019 r. w sprawie stosowania nowych regulacji.
- Zapłata faktur wystawionych z oznaczeniem „mechanizmu podzielonej płatności” (MPP) i skutki na gruncie podatków dochodowych.
- Korekta kosztów uzyskania przychodów z tytułu źle dokonanej płatności.
- Ustawa o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych i jej wpływ na przepisy podatkowe.
- Ulga na złe długi w CIT i PIT i jej stosowanie w praktyce w doniesieniu do niezapłaconych należności:
-
- Praktyczne ujęcie ulgi na złe długi w CIT-8 .
- Sankcje dla dłużnika i uprawnienia dla wierzyciela – w trakcie roku czy w zeznaniu rocznym?
- Moment dokonania korekty dochodu przez obie strony „nierozliczonej” transakcji.
- Kiedy nie można skorzystać z „ulgi na złe długi”.
- Sytuacje szczególne (np. stosowanie przepisów do podatników, którzy nie zapłacili kontrahentowi, ale nie rozpoznali nieopłaconego wydatku w kosztach uzyskania przychodów).
- Płatności na rzecz podmiotów zagranicznych w świetle przepisów o podatku u źródła (WHT):
-
- Jak bezpiecznie stosować przepisy o podatku u źródła w 2025 r.?
- Jak dokumentować usługi nabywane od podmiotów zagranicznych, aby nie było problemów z tzw. „podatkiem u źródła” (WHT).
- Certyfikaty rezydencji i inne dokumenty potrzebne przy weryfikacji kontrahenta zagranicznego.
- Identyfikacja „zakupów zagranicznych” rodzących obowiązki w podatku u źródła.
- Czym jest ubruttowienie płatności w podatku u źródła?
- Obowiązki deklaracyjne i informacyjne po stronie polskiej firmy (np. CIT 10Z, IFT-2R).
- Płatności związane z samochodami osobowymi w firmie w świetle objaśnień Ministra Finansów i interpretacji podatkowych.
- Płatności podatników CIT-u Estońskiego – skutki podatkowe.
Koszt uczestnictwa w szkoleniu obejmuje:
Wykład online, autorskie materiały wysłane drogą e-mail przed szkoleniem.
Każdy uczestnik szkolenia otrzymuje zaświadczenie ukończenia szkolenia zgodnie z § 23 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. 2023, poz. 2175) - wysłane drogą e-mail.
Informacje dotyczące zgłoszenia, płatności i rezygnacji ze szkolenia:
Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest pisemne zgłoszenie (przycisk ZAPISZ SIĘ) oraz dokonanie wpłaty.
Należność za udział w szkoleniu prosimy wpłacać na rachunek bankowy Oddziału Okręgowego w Katowicach SKwP:
PKO BP S.A. nr 50 1020 2313 0000 3102 0139 3123
W tytule przelewu prosimy podać tytuł szkolenia.
UWAGA! Należność za udział w szkoleniu prosimy wpłacać najpóźniej 1 dzień przed rozpoczęciem szkolenia, jednak dopiero po otrzymaniu (telefonicznie lub pocztą e-mail) potwierdzenia realizacji szkolenia.
Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia z przyczyn od siebie niezależnych.
Ewentualna rezygnacja ze szkolenia musi nastąpić (koniecznie w formie pisemnej) najpóźniej przed otrzymaniem potwierdzenia realizacji szkolenia. Rezygnacja w terminie późniejszym lub nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z konieczności dokonania opłaty za zgłoszone uczestnictwo.
Szczegółowych informacji dot. szkolenia udzielamy pocztą e-mail: biuro@katowice.skwp.pl lub telefonicznie: 32 2538914.
Wymagania sprzętowe:
- Komputer stacjonarny, laptop, tablet lub telefon komórkowy
- System operacyjny Windows od wersji 7, Mac OS od wersji 10
- Połączenie internetowe i aktualna wersja jednej z przeglądarek: Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Edge, Opera
- Głośniki lub słuchawki
SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO UCZESTNICTWA!👍💻
KSZTAŁCIMY Z PASJĄ!😊👩🎓👨🎓🌞