Szkolenie odbędzie się w formie online (webinaru) na platformie ClickMeeting (lub aplikacji MS Teams)
ClickMeeting jest oparty o przeglądarkę internetową i działa bez względu na system operacyjny oraz rodzaj urządzenia, nie trzeba niczego instalować ani konfigurować.
Przed szkoleniem każdy uczestnik otrzyma (na adres e-mail wskazany w zgłoszeniu) link do platformy na której należy dokonać rejestracji/logowania zgodnie z danymi przesłanymi w formularzu zgłoszeniowym.
09:00 – rozpoczęcie każdego dnia szkolenia
Czas trwania szkolenia – 12 godz. dydaktycznych, 2 dni
Prowadzący szkolenie:
Marcin Otręba – doradca podatkowy, doktorant w WSB we Wrocławiu; absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii UW oraz studiów podyplomowych na kierunku Podatki w WSB we Wrocławiu; specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkami pośrednimi oraz zagadnieniami związanymi z kontrolą podatkową, celno-skarbową, postępowaniem podatkowym prowadzonymi przez organy Krajowej Administracji Skarbowej; posiada wieloletnie doświadczenie w stosowaniu polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego; wieloletni pracownik Izby Skarbowej we Wrocławiu; trener Ministerstwa Finansów oraz Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów w zakresie podatku od towarów i usług oraz ordynacji podatkowej; doświadczenie zawodowe zdobywał również w międzynarodowych firmach zajmując się podatkiem od towarów i usług; od 2020 roku związany z Kancelarią Staniek & Partners; od 2010 roku związany z WSB we Wrocławiu (od 2021 roku jako adiunkt), w której prowadzi zajęcia z zakresu prawa podatkowego; w ramach własnej działalności projektuje oraz prowadzi szkolenia podatkowe min. dla: US z ramienia CEZMF, WSB, Wektor Wiedzy, Oddziałów SKwP, PTE czy Akademii Kształcenia Kadr; autor licznych publikacji dla biuletynu VAT wydawnictwa INFOR; od 2021 roku adiunkt na Wydziale Finansów i Zarządzania WSB we Wrocławiu.
Program szkolenia:
I. Podatek VAT w obrocie UE i poza UE:
- Sprzedaż towarów na terytorium UE (WDT):
- Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów oraz nieoczywiste wyłączenia ustawowe – Czy prosty montaż to jeszcze WDT?
- Moment powstania obowiązku podatkowego a sprzedaż towaru. Czy istnieje różnica dla ujęcia w JPK?
- Dokumentowanie transakcji WDT - Potwierdzenie przemieszczenia towarów. Co o tym mówią przepisy unijne?
- Prawo do zastosowania stawki 0% a brak przemieszczenie towarów.
- Korekta JPK w przypadku nieotrzymania na czas dokumentów. Ważny jest obowiązek podatkowy czy dokonanie dostawy?
- Oznaczenia GTU w zakresie JPK czy dotyczą również dostaw UE?
- Zakup towarów na terytorium UE (WNT):
- NT a mieście dostawy towarów.
- Obowiązek podatkowy – którą datę przyjąć ? czy brak faktury uprości nam rozliczenia WNT?
- WNT – czy posiadanie CMR jest dokumentem obligatoryjnym- co na to przepisy?
- Czy po zimnach od 1 lipca 2023 r. brak faktury daje prawo odliczenia podatku naliczonego?
- Ujęcie WNT w JPK wraz z deklaracją a brak prefiksu UE kontrahenta. Co z informacją podsumowującą?
- Korekty VAT a kurs waluty – zmiany od 1 lipca 2023r.:
- Dotychczasowa praktyka organów podatkowych.
- Korygowanie faktur in plus oraz in minus w ramach pakietów nowelizujących podatek VAT –„SLIM VAT”.
- Pakiet SLIM VAT 3:
- określenie kursu waluty w przypadku korekt in minus,
- określenie kursu waluty w przypadku korekt in plus,
- określenie kursu waluty dla korekt zbiorczych.
- Sprzedaż towarów poza UE (Eksport):
- Eksport pośredni i bezpośredni. Różnice w dokumentowaniu oraz wpływ na rozliczenie transakcji.
- Przemieszczenie własnych towarów do kraju trzeciego. Czy to jest eksport?
- Obowiązek podatkowy w eksporcie towarów a prawo do zastosowania stawki 0%. - znaczenie formuł Incoterms i innych warunków dostawy dla właściwego rozliczenia eksportu, przykłady praktyczne.
- Przesunięcie transakcji w JPK do następnego okresu. Czy IE 529 jest niezbędne?
- Opodatkowanie zaliczki w eksporcie – warunki do zastosowania stawki 0%. W którym miesiącu będziemy zmuszeni zastosować stawkę podstawową i czy zawsze?
- Korekta eksportu. Czy należy wracać wstecz?
- Zakup towarów z poza UE (Import):
- Pojęcie importu.
- Miejsce opodatkowania importu i obowiązek podatkowy.
- Podstawa opodatkowania podatkiem VAT w przypadku importu towarów a wartość celna towarów.
- Zasady rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów – procedura zwykła i uproszczona. Którą procedurę wybrać. Korzyści i zagrożenia.
- Oznaczenia dla transakcji importu towarów przewidziane w JPK wraz z deklaracją.
- Korekta importu, na podstawie jakich dowodów rozliczyć korektę?
II. Transakcje łańcuchowe, trójstronne , e-commerce oraz usługi w obrocie międzynarodowym:
- Transakcje łańcuchowe unijnie i poza unijne:
- Pojęcie transakcji łańcuchowej – w jaki sposób rozpoznać, że mamy do czynienia z taką transakcją?
- Prawidłowe przyporządkowanie transportu/wysyłki towaru – ustalenie tzw. transakcji ruchomej- czy to wystarczy?
- Warunków dostawy (Incoterms) a odmienne postanowienia w umowie – jakie czekają nas konsekwencje?
- Przykłady wewnątrzwspólnotowych oraz poza unijnych transakcji łańcuchowych które budzą kontrowersje w orzecznictwie i interpretacjach organów podatkowych.
- Sposób opodatkowania transakcji łańcuchowej.
- Import towarów w ramach łańcuchów a może dwie dostawy?
- Trójstronna procedura uproszczona (TTU) – warunki, sposób wykazania, obowiązki polskiego podatnika. Jak prawidłowo rozliczyć transakcję w JPK?
- E-commerce z uwzględnieniem zmian w SLIM VAT 3:
- Wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość (WSTO) oraz sprzedaż na odległość towarów importowanych (SOTI) – definicja oraz przykłady.
- Czy limit 10000 EURO stanowi pułapkę dla e- handlu?
- Opodatkowanie usług elektronicznych, nadawczych i telekomunikacyjnych świadczonych na rzecz konsumentów- co się zmieniło po pierwszym lipca 2021r.
- Procedura VAT-OSS i VAT-iOSS.
- Jaką zastosować stawkę podatku na fakturze czy Polską a może kraju unijnego?
- Możliwość rozliczenia usług na nieruchomości poprzez OSS.
- E-Handel z Wielką Brytanią, jakie obowiązują zasady?
- Usługi w obrocie międzynarodowym:
- Miejsce opodatkowania usług na rzecz podatników oraz nie podatników.
- Miejsce opodatkowania w przypadku usług remontowo -budowlanych.
- Ważne wyjątki od zasady generalnej dla usług niematerialnych.
- Pojęcie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej do celów podatku VAT – ryzyka.
- Eksport usług/Import usług – moment powstania obowiązku podatkowego, rozliczenie w deklaracji VAT oraz JPK.
- Refakturowanie usług międzynarodowych- kiedy powstaje obowiązek podatkowy jaką zastosować stawkę?
- Odliczenie podatku VAT dla importu usług a brak faktury.
- Stawka 0% dla usług związanych z międzynarodowym transportem i logistyką - zasady stosowania oraz wymagana dokumentacja (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych).
Koszt uczestnictwa w szkoleniu obejmuje:
Wykład online, autorskie materiały wysłane drogą e-mail.
Każdy uczestnik szkolenia otrzymuje zaświadczenie ukończenia szkolenia zgodnie z § 23 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. 2023, poz. 2175) - wysłane drogą e-mail.
Informacje dotyczące zgłoszenia, płatności i rezygnacji ze szkolenia:
Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest pisemne zgłoszenie (przycisk ZAPISZ SIĘ) oraz dokonanie wpłaty.
Należność za udział w szkoleniu prosimy wpłacać na rachunek bankowy Oddziału Okręgowego w Katowicach SKwP:
PKO BP S.A. nr 50 1020 2313 0000 3102 0139 3123
W tytule przelewu prosimy podać tytuł szkolenia.
UWAGA! Należność za udział w szkoleniu prosimy wpłacać najpóźniej 1 dzień przed rozpoczęciem szkolenia, jednak dopiero po otrzymaniu (telefonicznie lub pocztą e-mail) potwierdzenia realizacji szkolenia.
Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia z przyczyn od siebie niezależnych.
Ewentualna rezygnacja ze szkolenia musi nastąpić (koniecznie w formie pisemnej) najpóźniej przed otrzymaniem potwierdzenia realizacji szkolenia. Rezygnacja w terminie późniejszym lub nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z konieczności dokonania pełnej opłaty za zgłoszone uczestnictwo. Formularz zgłoszenia jest prawnie wiążącą umową zawartą pomiędzy organizatorem kursu a zgłaszającym.
Szczegółowych informacji dot. szkolenia udzielamy pocztą e-mail: biuro@katowice.skwp.pl lub telefonicznie: 32 2538914, 32 2538736
Wymagania sprzętowe i pozostałe informacje:
- Komputer stacjonarny, laptop, tablet lub telefon komórkowy
- System operacyjny Windows od wersji 7, Mac OS od wersji 10
- Połączenie internetowe i aktualna wersja jednej z przeglądarek: Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Edge, Opera
- Głośniki lub słuchawki
SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO UCZESTNICTWA!👍💻
KSZTAŁCIMY Z PASJĄ!😊👩🎓👨🎓🌞