search Wiedza współpraca wsparcie od 1907
Miejsce:
online
Termin rozpoczęcia:
17., 18. i 19.07.2023
Godzina rozpoczęcia kursu:
09:00
Typ:
Szkolenie
Tryb:
Dzienny
Opłata:
990,- zł od osoby
900,- zł od osoby - cena dla członków SKwP

Szkolenie odbędzie się w formie online (webinaru) na platformie ClickMeeting (lub aplikacji MS Teams)
ClickMeeting jest oparty o przeglądarkę internetową i działa bez względu na system operacyjny oraz rodzaj urządzenia, nie trzeba niczego instalować ani konfigurować.
Przed szkoleniem każdy uczestnik otrzyma (na adres e-mail wskazany w zgłoszeniu) link do platformy na której należy dokonać rejestracji/logowania zgodnie z danymi przesłanymi w formularzu zgłoszeniowym.
09:00 – rozpoczęcie szkolenia
Czas trwania szkolenia – 24 godz. dydaktyczne, 3 dni

Prowadzący szkolenie:

Dorota Łabuda – biegły sądowy z zakresu podatku od towarów i usług przy Sądach Okręgowych w Kielcach i Katowicach, wieloletni pracownik administracji podatkowej, w tym wyspecjalizowanego urzędu skarbowego, starszy ekspert skarbowy, trener administracji skarbowej – wykładowca Krajowej Szkoły Skarbowości, posiadająca status trenera z ramienia Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów w zakresie podatku od towarów i usług oraz ordynacji podatkowej, legitymująca się 25 letnim doświadczeniem w zakresie prawa podatkowego (podatek od towarów i usług) i prawa proceduralnego (ordynacja podatkowa), absolwentka WSP w Kielcach na kierunku pedagogika oraz WSPiA na kierunku prawo podatkowe, wieloletni wykładowca kursów i szkoleń, w tym organizowanych przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, wykładowca Wyższej Szkoły Administracji Publicznej w Kielcach. Jako trener ceniona jest w szczególności za szeroką wiedzę teoretyczną podpartą wieloletnią praktyką urzędniczą, komunikatywność i łatwość nawiązywania kontaktu z uczestnikami.

Program szkolenia:

DZIEŃ 1:

  1. Podatek od wartości dodanej w prawie unijnym:
    1. źródła prawa unijnego – dyrektywy a rozporządzenia unijne,
    2. zasady konstrukcyjne podatku od wartości dodanej,
    3. możliwość bezpośredniego stosowania przepisów unijnych w razie sprzeczności regulacji krajowych,
    4. rola Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w kwestii interpretacji przepisów istotnych dla podatku VAT.
  1. Podatek od towarów i usług w Polsce:
    1. źródła prawa krajowego – Konstytucja RP, ustawa o VAT oraz akty wykonawcze,
    2. indywidualne, ogólne interpretacje podatkowe oraz nowa instytucja objaśnień podatkowych,
    3. organy podatkowe właściwe w przedmiocie podatku VAT,
    4. rola orzecznictwa sądowo-administracyjnego w wykładni przepisów.
  1. Podatnik podatku VAT:
    1. pojęcie działalności gospodarczej,
    2. przykłady czynności niestanowiących działalności gospodarczej,
    3. samoobliczanie podatku a podatnik VAT,
    4. zwolnienia podmiotowe
    5. zwolnienia przedmiotowe (wykaz świadczeń zwolnionych przedmiotowo z VAT).
  1. Katalog czynności podlegających opodatkowaniu VAT:
    1. zasada powszechności podatku VAT,
    2. czynności podlegające opodatkowaniu a czynności opodatkowane,
    3. forma prawna czynności a jej opodatkowanie, autonomiczność prawa podatkowego.
  1. Rejestracja podmiotu na potrzeby podatku VAT:
    1. obowiązek rejestracji jako podatnik VAT,
    2. proces rejestracji (wymogi formalne oraz wizja lokalna organu podatkowego),
    3. przesłanki odmowy rejestracji na potrzeby podatku VAT,
    4. odpowiedzialność pełnomocnika za zarejestrowanie podatnika jako podatnika VAT czynnego,
    5. obostrzenia w zakresie utrzymania statusu podatnika VAT czynnego,
    6. nowy katalog przypadków, w których organ podatkowy może wykreślić podmiot z rejestru podatników VAT czynnych oraz VAT UE,
    7. biała lista podatników. – do czego służy i jak go stosować
    8. konsekwencje podatkowe dokonania zapłaty należności wynikającej z faktury bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub za pośrednictwem rachunku nieujętego w białej liście.
  1. Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania: kiedy i w jakiej wysokości należy rozliczyć VAT od sprzedaży – czynności krajowe:
    1. zasada ogólna powstawania obowiązku podatkowego,
    2. data dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu (data sprzedaży) – zasady prawidłowego określania,
    3. obowiązek podatkowy w przypadku zaliczek,
    4. moment wystawienia faktury a moment powstania obowiązku podatkowego,
    5. szczególne zasady ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego – budownictwo, media, najem, dzierżawa.
  1. Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT):
    1. pojęcie WDT,
    2. przemieszczenia towarów, które nie stanowią WDT,
    3. przemieszczenie towarów własnych jako WDT,
    4. transakcje nieodpłatne jako WDT,
    5. obowiązek podatkowy,
    6. zaliczki w WDT,
    7. podstawa opodatkowania w WDT,
    8. warunki stosowania stawki 0% VAT – wymagana dokumentacja, praktyka i orzecznictwo sądów administracyjnych,
    9. nowe regulacje dotyczące dokumentowania WDT (rozporządzenie wykonawcze Rady UE 2018/1912 z dnia 4 grudnia 2018 r.).
  1. Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT):
    1. pojęcie WNT,
    2. towary transportowane z krajów trzecich a obowiązek rozliczenia WNT,
    3. przemieszczenie towarów własnych jako WNT,
    4. obowiązek podatkowy,
    5. moment wystawienia faktury a moment powstania obowiązku podatkowego,
    6. zaliczki w WNT,
    7. podstawa opodatkowania w WNT.
  1. Eksport towarów:
    1. pojęcie eksportu towarów,
    2. eksport bezpośredni i pośredni,
    3. warunki stosowania stawki 0% VAT w eksporcie bezpośrednim i pośrednim,
    4. dowody dokonania eksportu towarów,
    5. obowiązek podatkowy,
    6. zaliczki w eksporcie,
    7. podstawa opodatkowania.
  1. Import towarów:
    1. sposoby rozliczania importu towarów,
    2. podatnik w imporcie towarów,
    3. procedura uproszczona w przypadku importu towarów – rozliczanie podatku należnego w deklaracji podatkowej,
    4. obowiązek podatkowy VAT,
    5. zasady ustalania podstawy opodatkowania.
  1. Stawki podatku VAT i zwolnienia przedmiotowe z podatku:
    1. stawki i zwolnienia podatkowe (przedłużenie okresu obowiązywania stawek podatkowych 23% i 8 %),
    2. nowelizacja stawek VAT poprzez stworzenie nowej matrycy stawek i związane z tym ujednolicenie stawek VAT,
    3. wprowadzenie nomenklatury scalonej CN jako podstawy identyfikacji towarów na gruncie VAT,
    4. wiążąca Informacja Stawkowa – nowy instrument ochrony prawnej,
    5. stawka 0% w przypadku transakcji krajowych i transgranicznych - warunki.
  1. Odliczenie podatku naliczonego:
    1. warunki odliczenia podatku naliczonego,
    2. źródła odliczenia, moment odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia udokumentowanego fakturą papierową oraz fakturą elektroniczną,
    3. terminy odliczenia,
    4. odliczenie a wydanie towaru/wykonanie usługi,
    5. przedawnienie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

DZIEŃ 2:

  1. Ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego:
    1. kwalifikacja wydatku na gruncie podatku dochodowego a odliczenie w VAT,
    2. usługi noclegowe oraz gastronomiczne,
    3. faktury od nieuczciwych kontrahentów (puste faktury),
    4. odliczanie w przypadku nieprawidłowo wystawionych faktur.
    5. błędy dotyczące faktur a możliwość odliczenia podatku naliczonego,
    6. ograniczenia odliczenia podatku naliczonego (brak rejestracji).
  1. Zmiany przepisów w Kodeksie karnym skarbowym w związku ze zmianami w VAT:
    1. faktury wadliwe i nierzetelne,
    2. sankcje karne (kara pozbawienia wolności) w zakresie tzw. „faktur pustych”.
  1. Odliczanie w oparciu o współczynnik sprzedaży:
    1. obowiązek odliczania VAT w oparciu o proporcję,
    2. ustalenie współczynnika z naczelnikiem urzędu skarbowego,
    3. zasady ustalania współczynnika sprzedaży w oparciu o obrót w roku poprzednim.
  1. Korekta podatku naliczonego:
    1. korekta roczna,
    2. korekta 5- i 10-letnia,
    3. zmiana przeznaczenia towaru a obowiązek korekty.
  1. Ulga na złe długi:
    1. pojęcie nieściągalnej wierzytelności,
    2. warunki skorzystania z ulgi,
    3. modyfikacja zasad stosowania ulgi na złe długi na gruncie VAT i wyroku TSUE
    4. ujęcie ulgi w JPK_V7
    5. zasady dokonywania korekty podatku należnego przez sprzedawcę oraz podatku naliczonego przez nabywcę.
  1. Zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym:
    1. podstawowe zasady zwrotu,
    2. terminy zwrotu,
    3. postępowanie kontrolne a zwrot,
    4. zwrot w terminie przyspieszonym,
    5. zwrot na rachunek VAT,
    6. zwrot w braku sprzedaży.
  1. Przyspieszony (25 dniowy zwrotu podatku VAT):
    1. nowe przesłanki jakie należy spełnić aby otrzymać przyspieszony zwrot podatku VAT,
    2. nowe limity dla transakcji bezgotówkowych.
  1. Ogólne reguły dotyczące wystawiania faktur:
    1. katalog transakcji, które powinny być udokumentowane fakturą,
    2. przypadki, gdy wystawienie faktury nie jest konieczne,
    3. przypadki wystawiania faktur na żądanie,
    4. przypadki, w których fakturę wystawia podmiot niebędący sprzedawcą,
    5. elementy obowiązkowe faktury
    6. elementy obowiązkowe faktury dla niektórych rodzajów transakcji
    7. poprawna treść faktury – związek z dowodami materialnym,
    8. terminy wystawienia faktury VAT,
    9. obowiązek podatkowy a faktura (data sprzedaży a data wystawienia faktury),
    10. wystawienie faktury przed dokonaniem sprzedaży,
    11. konsekwencje przedwczesnego i spóźnionego wystawiania faktur,
    12. fakturowanie zaliczek częściowych oraz całościowych,
    13. wystawienie faktury końcowej rozliczającej zaliczkę,
    14. pojęcie pustej faktury,
    15. faktury czy dokumenty wewnętrzne?
    16. faktury uproszczone – nowy typ faktur, przypadki stosowania, zasady wystawiania,
    17. faktura wystawiana do paragonu z kasy rejestrującej
    18. kursy przeliczeniowe stosowane dla walut obcych.
    19. anulowanie faktury,
    20. kontrole biznesowe przy fakturach – co to jest?

9. Zasady wystawiania faktur w formie ustrukturyzowanej – Krajowy System e faktur:

    1. faktura ustrukturyzowanych i zasady ich wystawiania,
    2. nowość – numeracja faktur w ministerialnym systemie  KSeF,
    3. zachęta dla przedsiębiorców - zasady ujmowania przez sprzedawcę i nabywcę faktur korygujących na minus wystawionych jako tzw. faktury ustrukturyzowane,
    4. preferencje dla podatników wystawiających tzw. faktury ustrukturyzowane (m.in. skrócony termin zwrotu VAT),
    5. podobieństwa i różnice w KSeF - faktury ustrukturyzowane a noty korygujące,
    6. określenie daty otrzymania faktury ustrukturyzowanej,
    7. obowiązki podatników wystawiających faktury ustrukturyzowanej,
    8. kto ma dostęp do systemu -  zawiadomienie organu podatkowego o osobach mających dostęp do systemu KSeF,
    9. korzyści dla podatnika a korzyści dla fiskusa – ocena regulacji.

10.Praktyczne aspekty wystawiania faktur korygujących:

    1. zasady i przyczyny wystawiania faktur korygujących,
    2. możliwość wystawienia zbiorczej faktury korygującej,
    3. termin wystawienia faktur korygujących,
    4. uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury elektronicznej przez nabywcę w świetle orzecznictwa sądów krajowych,
    5. ujęcie korekty obrotu w deklaracji VAT,
    6. korekty in plus i in minus,
    7. korekty bieżące i wsteczne,
    8. zasady ujęcia faktur korygujących po stronie nabywcy.
  1. Zasady wystawiania not korygujących:
    1. przyczyny uzasadniające wystawienie noty korygującej,
    2. dane, które mogą być poprawione notą korygującą,
    3. sposób wystawienia noty korygującej,
    4. akceptacja treści noty przez sprzedawcę w przypadku fakturowania elektronicznego.
  1. Zasady przechowywania faktur:
    1. okres, w którym należy przechowywać faktury,
    2. sposób przechowywania faktur,
    3. udostępnianie faktur organom podatkowym oraz skarbowym.
  1. Refakturowanie:
    1. definicja refakturowania wynikająca z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT a orzecznictwo sądów administracyjnych,
    2. czy i w jakich przypadkach modyfikacja ceny oraz powielenie stawki podatkowej na refakturze są właściwe?
    3. refakturowanie a inne instytucje prawne zbliżone do refakturowania,
    4. data sprzedaży, data powstania obowiązku podatkowego a data wystawienia faktury – problemy w przypadku refakturowania.

DZIEŃ 3:

  1. Dobrowolny oraz obligatoryjny mechanizm podzielonej płatności (Split payment) jako nowe narzędzie fiskusa do waliki z wyłudzeniami w podatku VAT:
    1. na czym polega split payment?
    2. kto musi mieć rachunek VAT (wprowadzenie od 1 września 2019 roku obowiązku posiadania rachunku rozliczeniowego kwalifikowanego na potrzeby obsługi transakcji objętych obowiązkiem dokonywania zapłaty w systemie split payment),
    3. w jaki sposób będzie można dysponować środkami na rachunku VAT (
    4. korzyści dla nabywców stosujących split payment,
    5. korzyści dla dostawców korzystających z zastosowania split payment,
    6. zasady korekt i zaliczek rozliczanych w systemie split payment,
    7. system split payment jako system obowiązkowy dla wybranych transakcji
    8. lista transakcji objętych obowiązkowym systemem split payment ( załącznik nr 15 do ustawy VAT),
    9. jednorazowa wartość transakcji 15 000 zł a mechanizm podzielonej płatności,
    10. likwidacja odwrotnego obciążenia w obrocie krajowym,
    11. split payment a odpowiedzialność solidarna,
    12. nowe zasady wystawiania i oznaczania faktur w związku z wprowadzeniem mechanizmu podzielonej płatności, nowe sankcje w VAT grożące za niezastosowanie mechanizmu podzielonej płatności lub za nieprawidłowe wystawienia faktury dla transakcji objętej obowiązkowym mechanizmem split payment:
      • wprowadzenie możliwości opłacania jednym przelewem w systemie split payment więcej niż jednej faktury,
      • split payment a transakcje w walucie obcej,
      • split payment a transakcje z zagranicznymi kontrahentami
      • split payment a płynność finansowa.
  1. Ewidencja VAT:
    1. ewidencja zakupów i sprzedaży VAT,
    2. jakie transakcje należy ujmować w ewidencji VAT,
    3. forma prowadzenia ewidencji VAT i związany z tym Jednolity Plik Kontrolny,
    4. ewidencje i dokumentacja prowadzona w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego,
    5. ewidencja VAT a deklaracja VAT (zasada spójności, praktyka organów podatkowych),
    6. nowy JPK_VAT od 1 października 2020 r. (połączenie ewidencji z deklaracją VAT)
    7. wprowadzenie kary pieniężnej za przesyłanie ewidencji VAT zawierającej błędy i nieprawidłowości.
  1. Rodzaje, formy i termin składania deklaracji VAT:
    1. okresy rozliczeniowe w podatku VAT (ograniczenia w zakresie rozliczeń kwartalnych),
    2. rodzaje i forma składanych deklaracji VAT,
    3. metoda kasowa w rozliczeniu VAT.
    4. płatność podatku
    5. jak skorygować deklarację VAT.
  1. Kasy fiskalne, kasy on line.– rewolucyjne zmiany dla podatników:
    1. dla kogo i od kiedy obligatoryjna kasa fiskalna online,
    2. nowe zasady przyznawania ulgi na zakup kasy rejestrującej,
    3. do kiedy będą mogły funkcjonować kasy z kopią papierową i elektroniczną?
    4. zmiana zasad wystawiania faktur na podstawie paragonów,
    5. nowe obowiązki podatników użytkujących kasy rejestracyjne,
    6. obowiązek przeszkolenia pracowników z zasad prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas fiskalnych,
    7. zmiany dotyczące stosowania oznaczeń literowych dla stawek VAT,
    8. Centralne Repozytorium Kas,
    9. przegląd techniczny kasy fiskalnej
    10. grzywna za niezarejestrowanie sprzedaży na kasie fiskalnej.
  1. Dodatkowe zobowiązanie podatkowego w VAT (dodatkowa sankcja za nieprawidłowe rozliczenia w VAT):
    1. okoliczności zastosowania sankcji 20%, 30% i 100% (projektowana sankcja 15%),
    2. okoliczności wyłączające zastosowane ww. sankcji,
    3. sankcje a ulga na złe długi.
  1. Likwidacja firmy. Rozliczenie VAT przy zakończeniu działalności.

Koszt uczestnictwa w szkoleniu obejmuje:

Wykład online, autorskie materiały wysłane drogą e-mail.
Każdy uczestnik szkolenia otrzymuje zaświadczenie ukończenia szkolenia zgodnie z rozporządzeniem MEN z dn. 19.03.2019r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 652) wysłane drogą e-mail.

Informacje dotyczące zgłoszenia, płatności i rezygnacji ze szkolenia:
Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest pisemne zgłoszenie (przycisk ZAPISZ SIĘ) oraz dokonanie wpłaty.

Należność za udział w szkoleniu prosimy wpłacać na rachunek bankowy Oddziału Okręgowego w Katowicach SKwP:
PKO BP S.A. nr 50 1020 2313 0000 3102 0139 3123
W tytule przelewu prosimy podać tytuł szkolenia.
UWAGA! Należność za udział w szkoleniu prosimy wpłacać najpóźniej 1 dzień przed rozpoczęciem szkolenia, jednak dopiero po otrzymaniu (telefonicznie lub pocztą e-mail) potwierdzenia realizacji szkolenia.

Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia z przyczyn od siebie niezależnych.

Ewentualna rezygnacja ze szkolenia musi nastąpić (koniecznie w formie pisemnej) najpóźniej przed otrzymaniem potwierdzenia realizacji szkolenia. Rezygnacja w terminie późniejszym lub nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z konieczności dokonania pełnej opłaty za zgłoszone uczestnictwo. Formularz zgłoszenia jest prawnie wiążącą umową zawartą pomiędzy organizatorem kursu a zgłaszającym.

Szczegółowych informacji dot. szkolenia udzielamy pocztą e-mail: biuro@katowice.skwp.pl lub telefonicznie: 32 2538914, 32 2538736

Wymagania sprzętowe:

  • Komputer stacjonarny, laptop, tablet lub telefon komórkowy
  • System operacyjny Windows od wersji 7, Mac OS od wersji 10
  • Połączenie internetowe i aktualna wersja jednej z przeglądarek: Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Edge, Opera
  • Głośniki lub słuchawki

SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO UCZESTNICTWA!👍💻

KSZTAŁCIMY Z PASJĄ!😊👩‍🎓👨‍🎓🌞

ul. Sokolska 3
40-084 Katowice

tel. 32 253 89 14
tel. 32 253 87 36
tel. 506 573 863
fax 32 253 87 09

biuro@katowice.skwp.pl

PKO BP SA O/Katowice 50 1020 2313 0000 3102 0139 3123